Η ανησυχία για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων που μεθοδεύει το υπουργείο Παιδείας λόγω περικοπών των δαπανών για υποδομές και εκπαιδευτικό προσωπικό που υπαγορεύονται από το μνημόνιο, έχει χτυπήσει «κόκκινο» σε όλη τη χώρα.
Από τις αρχές Ιανουαρίου, οπότε άρχισε να διαρρέει το «μυστικό» μέσω των δήμων που καλούνταν να εφαρμόσουν τον «Καλλικράτη» έως σήμερα, οι επαπειλούμενες συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολείων είναι το νούμερο ένα ζήτημα για τις τοπικές κοινωνίες: γονείς κι εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα ξεσηκώνονται μπροστά στο ενδεχόμενο τα παιδιά τους να διανύουν αποστάσεις μισής και μιας ώρας προκειμένου να παρακολουθήσουν τα μαθήματά τους και αυτά σε πολυπληθή πλέον τμήματα. Το όριο των 25 μαθητών ανά τμήμα γίνεται μακρινή ανάμνηση και ανεβαίνει στους 30 μαθητές.
Πλέον ο συντονισμός γονέων και εκπαιδευτικών είναι μια πραγματικότητα σε πολλές πόλεις, όπου διοργανώνονται κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας κ.λπ., ενώ βρίσκονται σε εγρήγορσηκαθώς δεν είναι διατεθειμένοι να αφήσουν σχολεία να κλείσουν.
Την ίδια ώρα, οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι «βράζουν» καθώς βρίσκονται στο στόχαστρο σειράς περικοπών (μισθού, επιδομάτων, ασφαλιστικών και υγειονομικών παροχών) κι εργασιακών μεταβολών, εκτός του ότι καταγγέλλουν την περαιτέρω υποβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ανησυχούν για το μέλλον τους. Οι συγχωνεύσεις, ανάλογα και με την έκταση που θα λάβουν, θα προκαλέσουν μετατάξεις – ακόμα και εκτός των ορίων του νομού όπου υπηρετεί κάποιος. Στον δρόμο για τις μετατάξεις όμως εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να χαθούν και εκατοντάδες οργανικέςθέσεις...
Επισήμως το ζήτημα άνοιξε όταν το υπουργείο στις 14 Ιανουαρίου εξέδωσε δελτίο Τύπου με το οποίο πλάσαρε τις συγχωνεύσεις ευσχήμως, μιλώντας για δημιουργία «Σχολικών Κέντρων» και«Πολυδύναμων Σχολικών Μονάδων» με στόχο την «ποιοτική αναβάθμιση» της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τον «εξορθολογισμό στη διασπορά» των σχολικών μονάδων και τον «εκσυγχρονισμό των υποδομών». Στο ίδιο δελτίο διαβεβαίωνε ότι οι επερχόμενες συγχωνεύσεις που θα προωθούνται στο όνομα των παραπάνω στόχων θα γίνουν με «παιδαγωγικά κριτήρια».
Αγώνας δρόμου
Ως κριτήρια επιλογής σχολικών μονάδων προς συγχώνευση τέθηκαν ο ρυθμός μείωσης των μαθητών ανά περιοχή και οι χιλιομετρικές αποστάσεις που θα μπορεί να διανύει ο μαθητής (10 χλμ. ή αποστάσεις μισής ώρας, ανάλογα και με τις συνθήκες). Από το σχέδιο συγχωνεύσεων εξαιρούνται δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια «των απομονωμένων και απομακρυσμένων ορεινών καινησιωτικών περιοχών της χώρας στις οποίες οι αποστάσεις, οι καιρικές και συγκοινωνιακές συνθήκες δεν διασφαλίζουν τις παιδαγωγικές προϋποθέσεις για την άνετη και ασφαλή μεταφορά των μαθητών».
Το υπουργείο έχει ενημερώσει ότι περιμένει τις προτάσεις των περιφερειών έως αύριο, ενώ οι διευθυντές Εκπαίδευσης έπρεπε με τη σειρά τους να έχουν καταθέσει τις προτάσεις τους στις περιφέρειες έως τις 20 Φεβρουαρίου.
Μέχρι σήμερα, η πληροφόρηση για τα σχολεία που θα «σαρωθούν» από το πρόγραμμα των συγχωνεύσεων κινείται μέσα από ανεπίσημους διαύλους, κυρίως μέσα από τις πληροφορίες που καταφέρνουν να αποσπάσουν σύλλογοι εκπαιδευτικών και γονέων από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πλέον, δεδομένου ότι οι προθεσμίες για την υποβολή των προτάσεων έχουν λήξει, πολλές από τις εισηγήσεις των διευθυντών εκπαίδευσης έχουν αρχίσει και διαρρέουν.
Ενδεικτικά, σύμφωνα με πληροφορίες του «Π», σχετική εισήγηση της Α’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας της Αθήνας προτείνει στις Δημοτικές Επιτροπές 9 Δήμων (Αθηναίων, Ταύρου, Γαλατσίου, Ν. Φιλαδέλφειας, Ν. Χαλκηδόνας, Ζωγράφου, Καισαριανής, Ηλιούπολης, Βύρωνα, Υμηττού) συγχωνεύσεις συνολικά 74 δημοτικών σχολείων. Παράλληλα, προτείνεται η υποβάθμιση (μείωση οργανικών θέσεων) σε 26 σχολεία.
To ποντίκι