Η ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Έρευνα του Χρήστου Κάτσικα
Μετά τη μεταβατική περίοδο προσλήψεων και με αναμορφωμένο περιεχόμενο θα πραγματοποιηθεί ο νέος διαγωνισμός των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ). Η μοριοδότηση θα αφορά για πρώτη φορά, εκτός των άλλων, τη γνώση ξένων γλωσσών και πληροφορικής. Προϋπόθεση της συμμετοχής των αδιόριστων εκπαιδευτικών στο διαγωνισμό θα είναι πλέον το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας ή το μεταπτυχιακό στην Παιδαγωγικήτις Επιστήμες της Αγωγής, ή τις Επιστήμες της Εκπαίδευσης.
Όπως ήδη είναι γνωστό το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών των εκπαιδευτικών θα βασίζεται στον κανόνα ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται σε όλα τα σχολεία και τις δομές εκπαίδευσης οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει την βαθμολογική βάση, σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Ο νέος διαγωνισμός (7ος στη σειρά) θα πραγματοποιηθεί ανάμεσα στο Φθινόπωρο του 2011 και το Φεβρουάριο του 2012, δηλαδή μετά το τέλος της μεταβατικής περιόδου διορισμών, που περιλαμβάνει τις προσλήψεις εκπαιδευτικών για τα σχολικά έτη 2010/11 και 2011/12. Την περίοδο αυτή θα προσληφθούν οι εναπομείναντες διοριστέοι του προηγούμενου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ (6ου) καθώς και όσοι αναλογούν στην Κατηγορία του 40% μαζί με κάποιους που ανήκουν σε ειδικές κατηγορίες (συνολικά περίπου 3.000 εκπαιδευτικοί για το 2010/11). Από το 2012/13 θα αρχίσουν οι προσλήψεις από τον κατάλογο επιτυχόντων του 7ου διαγωνισμού των εκπαιδευτικών. Οι επιτυχόντες αυτού του διαγωνισμού θα παίρνουν επιπλέον μόρια (εκτός από τα μόρια της επιτυχίας στο διαγωνισμό) και από τα εξής:
Α. Κοινωνικά κριτήρια (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, τα άτομα με αναπηρία). Η ύπαρξη περισσοτέρων από τρία τέκνα και η μόνιμη αναπηρία μοριοοτείται με 5 μόρια)
Β. Μόρια θα δίνονται και στην προϋπηρεσία και ιδιαίτερα στην προϋπηρεσία άνω των 24 μηνών. Σύμφωνα με πληροφορίεςτο νομοσχέδιο, που όλα δείχνουν ότι θα κατατεθεί στη Βουλή αυτή την εβδομάδα, προβλέπει ως βαθμολογική βάση στο διαγωνισμό κατά μέσο όρο το 55 (αλλά οι 50 μονάδες σε κάθε ενότητα)με άριστα το 100 και στη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας ως ανώτατο όριο τις 17,50 μονάδες.
Γ. Μόρια που αφορούν το βαθμό πτυχίου, τις επιπλέον σπουδές όπως μεταπτυχιακός - διδακτορικός τίτλος (από 2-5 μόρια), δεύτερο πτυχίο (στις επιστήμες της αγωγής ή σε γνωστικό αντικείμενο σχετικό με τα μαθήματα που διδάσκονται στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης ή στη διδακτική), καθώς και (για πρώτη φορά) μόρια για γνώση ξένης γλώσσας (1-2 μόρια) και πιστοποιημένη γνώση χειρισμού Η/Υ (1 μόριο)
Ωστόσοαλλαγές θα γίνουν και στον ίδιο το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Ο διαγωνισμός θα εξακολουθήσει να γίνεται κάθε δυο χρόνια ωστόσο δεν θα προκηρύσσεται συγκεκριμένος αριθμός θέσεων όπως γινόταν μέχρι τώρα και επίσης δεν θα αφορά πλέον κάθε φορά όλες τις ειδικότητες αλλά μόνο αυτές για τις οποίες έχουν καταγραφεί ελλείψεις. Ήδη έχει συγκροτηθεί επιτροπή στην οποία συμμετέχουν στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του ΑΣΕΠ η οποία επεξεργάζεται αλλαγές στο περιεχόμενο. Αυτές οι αλλαγές, σύμφωνα με τις πρόσφατες ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας θα δίνουν έμφαση στη «παιδαγωγική κατάρτιση και την διδακτική ικανότητα των διαγωνιζομένων καθώς και στις γενικές γνώσεις πέρα από το ιδιαίτερο αντικείμενο των σπουδών».
ΤΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Για να συμμετέχει υποψήφιος εκπαιδευτικός σε πανελλήνιο διαγωνισμό για την είσοδό του στην εκπαίδευση θα πρέπει να διαθέτει πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης. Η παιδαγωγική κατάρτιση παρέχεται : α) με πρόγραμμα στο πλαίσιο των σπουδών που ξεκινά σε συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα ΑΕΙ άμεσα ή μετά την αποφοίτηση, ενταγμένο στα Προγράμματα των Πανεπιστημιακών Τμημάτων με τη μορφή «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής», β) Μέσω της απόκτησης Μεταπτυχιακού Τίτλου Ειδίκευσης στην Παιδαγωγική, τις Επιστήμες της Αγωγής, ή τις Επιστήμες της Εκπαίδευσης γ) με την κατοχή πτυχίου παιδαγωγικών τμημάτων ΑΕΙ και δ) με την κατοχή πτυχίου της ΑΣΠΑΙΤΕ.
Το πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας θα δίνεται σε δύο επίπεδα: ένα γι’ αυτούς οι οποίοι είναι στα Πανεπιστήμια και ένα για αυτούς που όταν βγουν από αυτά θελήσουν αργότερα να πάρουν αυτό το πιστοποιητικό.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η Παιδαγωγική επάρκεια θα πιστοποιείται με βεβαίωση «επιτυχούς παρακολουθήσεως ειδικού προγράμματος σπουδών τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας, το οποίο προσφέρεται από τμήμα ΑΕΙ ή από ομάδες συνεργαζόμενων τμημάτων εντός του ίδιου ΑΕΙ»
Είναι φανερό ότι με αυτό τον τρόπο καθιερώνεται η αποσύνδεση του πτυχίου από το επάγγελμα καθώς όσοι πλέον θα ολοκληρώνουν π.χ. τη Φιλολογία ή το Μαθηματικό ή το Φυσικό κλπ δεν θα έχουν τη δυνατότητα να διεκδικήσουν θέση στη σχολική εκπαίδευση εάν δεν παρακολουθήσουν έξτρα και ένα πρόγραμμα 8-10 μαθημάτων παιδαγωγικών και διδακτικής).
ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΣΤΟ «ΠΑΤΡΟΝ» ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Το Υπουργείο Παιδείας προχωράει σε νέο «χειρισμό» του εργασιακού βίου του εκπαιδευτικού προσωπικού, ανατρέποντας δεδομένα που αφορούν αφενός στην «αριθμητική» των προσλήψεων, αφετέρου στους όρους πρόσληψης και στις εργασιακές σχέσεις του διδακτικού προσωπικού.
Είναι φανερό ότι οι νέοι όροι πρόσληψης των εκπαιδευτικών «πατάνε» πάνω στην οικονομική κρίση αλλά κυρίως χρησιμοποιούν την οικονομική κρίση ως ευκαιρία για την ανατροπή των μέχρι σήμερα όρων των προσλήψεων. Ουσιαστικά, δυσκολεύουν δραματικά την είσοδο των εκπαιδευτικών στη σχολική εκπαίδευση (πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης, διαγωνισμός χωρίς προκήρυξη θέσεων, διετής δοκιμαστική περίοδος κλπ) για να νομιμοποιήσουν μια ειλημμένη απόφαση που δεν είναι άλλη από τη σημαντική μείωση των προσλήψεων για τα επόμενα χρόνια. Η σχολική εκπαίδευση μόνο τα επόμενα δυο χρόνια θα προσλάβει περίπου 30.000 λιγότερους μόνιμους, αναπληρωτές και ωρομίσθιους (ή με τη νέα ονομασία αναπληρωτές μειωμένου ωραρίου). Μόνο το νέο σχολικό έτος οι προσλήψεις εκπαιδευτικών θα είναι μειωμένες κατά 17.000 ! Τα κενά, θα κληθούν να καλύψουν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί με την πρωτοφανή ρύθμιση (περιέχεται στο πολυνομοσχέδιο) για αύξηση του ωραρίου τους (5 ώρες την εβδομάδα υποχρεωτική υπερωρία), με τις μετακινήσεις από βαθμίδα σε βαθμίδα (από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια) και με την καθιέρωση δεύτερης ειδικότητας του εκπαιδευτικού(π.χ ένας κοινωνιολόγος που έχει και πτυχίο φιλολογίας να παίρνει ως δεύτερη ανάθεση φιλολογικά μαθήματα)
Η θεσμοθέτηση του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης στην πραγματικότητα δεν έρχεται να εξυπηρετήσει τίποτε περισσότερο από τηναποσύνδεση του πτυχίου από κάθε επαγγελματικό δικαίωμα. Ουσιαστικά, πολύ γρήγορα, οι πτυχιούχοι των καθηγητικών σχολών θα χωρίζονται σε αυτούς που θα έχουν απλά το πτυχίο μιας σχολής και σ΄ αυτούς που θα έχουν το δικαίωμα να εξασκήσουν το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Παράλληλα είναι σίγουρο ότι πολύ γρήγορα θα ιδιωτικοποιηθεί το κόστος φοίτησης για το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης όπως φαίνεται και από τις προειδοποιητικές βολές διαφόρων φορέων .
TA NEA on-line