Η πρώτη ηχηρή επίπτωση της κρίσης χρέους που διανύει η Ελλάδα εμφανίστηκε στις δημόσιες επιχειρήσεις. Οι εργαζόμενοι στην ΕΘΕΛ ήταν να πληρωθούν στις 29 Ιουνίου. Οταν «τσέκαραν», όμως, τους λογαριασμούς τους, είδαν ότι λείπουν οι αμοιβές τους. Ασφαλείς πληροφορίες του newstime.gr αναφέρουν ότι το πρόβλημα είναι πολύ μεγαλύτερο από ότι αρχικώς φαίνεται και δεν αφορά μόνον την ΕΘΕΛ, αλλά και αρκετές άλλες ΔΕΚΟ.
Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τα μεγαλύτερα προβλήματα τα έχουν οι συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ. Δηλαδή, ο ΟΣΕ και ο ΟΑΣΑ που εποπτεύει τις ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ και ΗΣΑΠ. Οι φορείς αυτοί είναι διαρκώς ελλειμματικοί και για να αντεπεξέλθουν των υποχρεώσεών τους, πρέπει να δανειστούν με τις εγγυήσεις του Ελληνικού Δημοσίου.
Ετσι, το φθινόπωρο του 2009 ενημέρωσαν σχετικά με τις δανειακές τους ανάγκες για το 2010 τα αρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών. Το ίδιο έπραξε και η ΕΑΒ, που είναι επίσης ελλειμματική και χρειάζεται δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου για να «βγάλει» το έτος.
Στα μέσα Μαρτίου, η αρμόδια 7μελής επιτροπή που εξετάζει τη σκοπιμότητα των αιτήσεων των ΔΕΚΟ για δάνεια, έδωσε μεν το πράσινο φως για την παροχή των κρατικών εγγυήσεων, αλλά για πολύ μικρότερα ποσά από ότι οι παραπάνω ΔΕΚΟ ζητούσαν.
Συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΑ ζητούσε κρατικές εγγυήσεις για περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 150 εκατ. ευρώ αφορούν σε παλαιότερα χρέη του Οργανισμού προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ). Συνολικά, οι δανειακές ανάγκες του ΟΑΣΑ για φέτος ξεπερνούν τα 660 εκατ. ευρώ. Η 7μελής επιτροπή ενέκρινε την παροχή κρατικών εγγυήσεων για τα 300 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του, ο ΟΣΕ ζήτησε εγγυήσεις για δάνεια ύψους 400 εκατ. ευρώ και τελικά του εγκρίθηκε κονδύλι 175 εκατ. ευρώ (οι ετήσιες δανειακές ανάγκες υπερβαίνουν το 1,4 δις. ευρώ). Η ΕΑΒ που συνολικά το 2010 χρειάζεται περίπου 300 εκατ. ευρώ, ζήτησε αρχικά τα 100 εκατ. ευρώ και τις εγκρίθηκαν τα 30 εκατ. ευρώ.
Μετά την έγκριση της παροχής εγγυήσεων που έδωσε η 7μελής επιτροπή, η διαδικασία προβλέπει την ανάθεση στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) να βρει τις τράπεζες που θα προσφέρουν την καλύτερη προσφορά για τα δάνεια των ΔΕΚΟ. Το επόμενο βήμα, είναι να στείλει ο ΟΔΔΗΧ την καλύτερη προσφορά στην διυπουργική επιτροπή, η οποία με τη σειρά της θα πρέπει να δώσει το «ΟΚ» για την εν λόγω προσφορά και να στείλει την σχετική απόφαση στο ΓΛΚ για να παράσχει την εγγύηση του Δημοσίου.
Σύμφωνα, λοιπόν, με τις ασφαλείς πληροφορίες του newstime, για την ΕΑΒ έχει βρεθεί η τράπεζα που θα δώσει τα 30 εκατ. ευρώ, αλλά δεν έχει υπογραφεί η απόφαση από την διυπουργική επιτροπή, αν και έχει φτάσει στα χέρια των υπουργών. Για τον ΟΣΕ, ο ΟΔΔΗΧ έχει βρει τα 175 εκατ. ευρώ, αλλά η σχετική προσφορά δεν έχει φτάσει ακόμα στα χέρια των υπουργών, ενώ για τον ΟΑΣΑ, ο ΟΔΔΗΧ δεν έχει ενημερώσει ακόμα τον Οργανισμό για το τι έχει κάνει.
Γίνεται, άμεσα αντιληπτό ότι όλες οι παραπάνω ΔΕΚΟ αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα, αλλά το μεγαλύτερο το έχει ο ΟΑΣΑ (που εποπτεύει την ΕΘΕΛ, οι εργαζόμενοι της οποίας έμειναν απλήρωτοι). Μάλιστα, στις 11 Ιουνίου ο ΟΑΣΑ με επιστολή του προς τα συναρμόδια υπουργεία, ενημέρωσε ότι θα πρέπει να λύσουν άμεσα το θέμα των δανείων και ζήτησε να του δοθούν έως τον Αύγουστο 300 εκατ. ευρώ και άλλα 200 εκατ. ευρώ μέχρι τον Δεκέμβριο.
Σε διαφορετική περίπτωση, ο ΟΑΣΑ αναφέρει στην επιστολή του ότι δεν θα μπορεί να αποπληρώσει τις ανελαστικές υποχρεώσεις του. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι μισθοί, οι εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία, η καταβολή των φόρων και η πληρωμή των καυσίμων, ενώ σημειώνει επίσης ότι όλα αυτά θα πρέπει να πληρωθούν άμεσα, ώστε να αποφευχθεί η επιβολή προστίμων και προσαυξήσεων που θα ακυρώσουν τις προσπάθειες μείωσης του φετινού ελλείμματος (παραπέμποντας στις μειώσεις των αποδοχών των εργαζομένων).
Το οικονομικό επιτελείο καλείται πλέον να δώσει λύση στα προβλήματα αυτά. Χωρίς καμία πρόθεση να δημιουργηθούν εντυπώσεις, αξίζει να αναφέρουμε ότι λίγους μήνες νωρίτερα, η κρατική επιχείριση του Ντουμπάι (Dubai World) κήρυξε στάση πληρωμών. Τότε, η Ελλάδα είχε επηρεαστεί αρνητικά, καθώς οι αγορές θεώρησαν ότι το επόμενο θύμα θα είναι χώρα μας. Τώρα, κινδυνεύουν οι ελληνικές κρατικές επιχειρήσεις…
http://www.aitolia.gr/?p=2243