Από το περιοδικό "Ρεσάλτο"
Κοζάνη 27/2/13
http://sibilla-gr-sibilla.blogspot.gr/2013/02/blog-post_8572.html
Γράφει: Ο Νίκος Καρατουλιώτης Υποστράτηγος ε.α
Μέλος Κίνησης Εθνικής Άμυνας (Κ.ΕΘ.Α)
«Έρμη πατρίδα πως σε καταντήσανε, από συνομιλητή των Ρώσων για την κατασκευή του αγωγού SouthStream δυναμικότητας περίπου 90 δις. κυβικά (ο οποίος θα μας καθιστούσε ενεργειακούς παίκτες) , δορυφόρο της Τουρκίας και της Αλβανίας σε μια κάνουλα των 10 δισ. κυβικών και μάλιστα να πανηγυρίζουν αντί να πάνε να κρυφτούν αυτοί που υπέγραψαν την επαίσχυντη σύμβαση».
Η όλη περιοχή από τον Καύκασο μέχρι την Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Κασπίας και της Μέσης Ανατολής, είναι ο χώρος σύγκρουσης για τον έλεγχο των...
περιοχών εξόρυξης, αλλά και των διαδρόμων μεταφοράς των υδρογονανθράκων στη Νότια Ευρώπη.
περιοχών εξόρυξης, αλλά και των διαδρόμων μεταφοράς των υδρογονανθράκων στη Νότια Ευρώπη.
Έτσι λοιπόν, Καύκασος, Μέση Ανατολή, Μεσόγειος και Βαλκάνια, αποτελούν ένα γεωπολιτικό σύμπλεγμα όπου οι δρώντες παίκτες χρησιμοποιώντας θεμιτά και αθέμιτα μέσα, προσπαθούν μέσα από τον γεωπολιτικό έλεγχο της συγκεκριμένης περιοχής, να προωθήσουν τα οικονομικά συμφέροντα τους μέσω του ελέγχου των αγωγών αλλά και των περιοχών διέλευσης τους[1]
Σχέδια επί σχεδίων προκειμένου να ελεγχτούν οι ενεργειακοί διάδρομοι. Τα ενεργειακά κοιτάσματα υδρογονανθράκων περιορισμένα και καταμετρημένα αλλά οι υπό σχεδίαση αγωγοί πλεονάζουν (προκειμένου να υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές και σενάρια) ένεκα της γεωπολιτικής αστάθειας της συγκεκριμένης περιοχής.
Οι σχεδιαζόμενοι αγωγοί έχουν υπερκαλύψει τους υφιστάμενους υδρογονάνθρακες και το μέγα ζητούμενο είναι ποιοι από αυτούς θα υλοποιηθούν.
Μέσα σε αυτή την λογική η τριτοκομματική ελληνική κυβέρνηση την προηγούμενη Τετάρτη 13/2 υπογράφηκε παρουσία του πρωθυπουργού Σαμαρά και του βοηθού υφυπουργού των ΗΠΑ (!) ΈρικΡούμπιν η τριμερής διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδας - Αλβανίας - Ιταλίας για τη μελέτη κατασκευής του αγωγού TRANS ADRIATIC PIPELAINE (ΤΑΠ). Η συμφωνία είναι τριμερής (Ελλάδα - Αλβανία – Ιταλία) και αφορά τη μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα κοίτασμα φυσικού αερίου το οποία ανακαλύφθηκε σχετικά πρόσφατα ( Σαχ Ντενίζ 2).
Η κοινοπραξία του ΤΑΡ αποτελείται από τη νορβηγική Statoil, την ελβετική Axpo και τη γερμανικής Ε.ΟΝ Ruhrgas, και την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα του ΣαχΝτενίζ στο Αζερμπαϊτζάν την απαρτίζουν η βρετανική ΒΡ, η γαλλική Total, η νορβηγική Statoil και η αζερικήSocar[2].
Και ενώ ο αγωγός ξεκίνησε ως ελληνοϊταλικός (είναι η κίτρινη διαδρομή στο παρακάτω χάρτη) κατάληξε ελληνοαλβανικός (αλλάζει τη διαδρομή του και συνεχίζει το καφετί)
Τα αρχικά σχέδια πρόβλεπαν να περάσει από την Θεσπρωτία και από εκεί στην Ιταλία. Ταυτόχρονα προβλεπόταν και χώρος αποθήκευσης στην Θεσπρωτία (ο οποίος θα προσέθετε γεωενεργειακά οφέλη στην πατρίδα μας) με μία μικρή συμπληρωματική διαδρομή για τον ανεφοδιασμό της Αλβανίας (με τα όποια γεωπολιτικά οφέλη για την πατρίδα μας, εφόσον η Αλβανία θα εξαρτιόταν από το κομβικό ελληνικό σημείο ανεφοδειασμού).
Η τριτοκομματική «ελληνική» κυβέρνηση, επικαλούμενη περιβαλλοντολογικούς λόγους παρακάμπτει την Θεσπρωτία και μέσω της Καστοριάς ο αγωγός αλλάζει πορεία προς την Αλβανία (όπου και θα κατασκευασθεί ο νέος χώρος αποθήκευσης αντί της Θεσπρωτίας, δηλαδή απεμπολώντας τα αρχικά γεωενεργειακά της Ελλάδας) και από εκεί συνεχίζει για την Ιταλία.
Ερώτημα πρώτο: η Καστοριά υστερεί σε φυσική ομορφιά από την Θεσπρωτία και δεν χρήζει ανάλογης περιβαλλοντολογικής προστασίας;
Ερώτημα δεύτερο: Γιατί η μνημονιακή κυβέρνηση αναβάθμισε γεωπολιτικά και γεωενεργειακά την Αλβανία χωρίς το παραμικρό αντάλλαγμα, έστω και με κάποια διευθέτηση στις είδη υπάρχουσες διαφορές μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας σχετικά με την ΑΟΖ;
Όσο για τις φανφάρες ότι δήθεν η Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός παίκτης και ενεργειακός κόμβος… ξεπερνά το γελοίο της υπόθεσης και καταντά εθνική τραγωδία.
Η αναφορά περί δημιουργίας 2000 θέσεων εργασίας που θα προκύψουν, είναι έωλες μιας και δεν υπάρχει καμία ρητή δέσμευση στην υπογραφείσα σύμβαση. Οι χώρες που υπέγραψαν, απλά θα λαμβάνουν ένα αδιευκρίνιστο χρηματικό ποσό για την διέλευση του αγωγού.
Απεναντίας οι άλλες χώρες που συμμετέχουν στο εν λόγω εγχείρημα προασπίστηκαν και επέτυχαν ανταλλάγματα, συγκεκριμένα:
1. OTRANSADRIATICPIPELAINE (ΤΑΠ) η χωρητικότητά του οποίου θα είναι 16 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, η Τουρκία παζάρεψε και πέτυχε τα 6 να προορίζονται για αυτήν και μόνο τα 10 δισ. θα κατευθυνθούν στην ευρωπαϊκή αγορά.
2. Η Αλβανία διαπραγματεύεται με τους μετόχους του ΤΑΠ τον πιθανό εφοδιασμό της με ένα μέρος από τα συγκεκριμένα κοιτάσματα που θα διέρχονται και οι μέτοχοι του TAP το μελετούν και το αντιμετωπίζουν μάλλον θετικά.
3. Από τον συγκεκριμένο αγωγό μόνο η Ελλάδα δεν προβλέπεται να προμηθεύεται φυσικό αέριο.
Έρμη πατρίδα πως σε καταντήσανε, από συνομιλητή των Ρώσων για την κατασκευή του αγωγού SouthStream δυναμικότητας περίπου 90 δις. κυβικά (ο οποίος θα μας καθιστούσε ενεργειακούς παίκτες) , δορυφόρο της Τουρκίας και της Αλβανίας σε μια κάνουλα των 10 δισ. κυβικών και μάλιστα να πανηγυρίζουν αντί να πάνε να κρυφτούν αυτοί που υπέγραψαν την επαίσχυντη σύμβαση.
Αιδώς Αργείοι
1. ΓΕΩΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΚΑΚΙΕΡΑ-Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ
Από το βιβλίο του Νίκου Καρατουλιώτη που θα κυκλοφορήσει το Πάσχα ( εκδόσεις Ηρόδοτος).
2. Η σφαγή(!) για τους αγωγούς. Της ΖέζαςΖήκου. Εφημερίδα Καθημερινή 27/3/13
http://sibilla-gr-sibilla.blogspot.gr/2013/02/blog-post_8572.html