Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Από το ανοιχτό σχολείο στα σωφρονιστικά κέντρα εκπαίδευσης


Σχολεία φυλακές για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο προτείνει το παιδαγωγικό ινστιτούτο στην πρότασή του για το νέο πρόγραμμα σπουδών που έδωσε στη δημοσιότητα.
Οι προτάσεις του Π.Ι. θέλουν τη σχολική μέρα στο δημοτικό σχολείο να ξεκινά στις 8:00 π.μ. και να λήγει στις 3:30 μ.μ και στο Γυμνάσιο στις 4:00 μμ όταν είναι γνωστό ότι η υλικοτεχνική υποδομή των σχολείων δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις σημερινές ανάγκες των μαθητών, οι εκπαιδευτικοί μειώνονται ή προσλαμβάνονται με τετράωρη απασχόληση και τα χρήματα που διατίθενται στην παιδεία λιγοστεύουν χρόνο με το χρόνο.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα πρέπει να μελετούν, να γευματίζουν και να ξεκουράζονται σε χώρους που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις ανθρώπινης και αξιοπρεπούς διαβίωσης.
Με την υποχρεωτική ολοήμερη λειτουργία του σχολείου οι μαθητές θα περνούν το χρόνο τους εσώκλειστοι σε σχολεία που θα θυμίζουν περισσότερο σωφρονιστικά καταστήματα.
Όπως ένας κρατούμενος είναι αναγκασμένος να παραμένει σε ένα αυστηρά ελεγχόμενο περιβάλλον, έτσι και οι μαθητές θα περνούν σχεδόν ολόκληρη τη μέρα τους στα στενά και σε πολλές περιπτώσεις ανήλιαγα δωμάτια – τάξεις των ελληνικών σχολείων επαναλαμβάνοντας άκαμπτες ρουτίνες, αρχίζοντας και τελειώνοντας τις ίδιες ώρες, με ένα καθορισμένο χρονικό διάστημα για γεύμα και ξεκούραση καθημερινά, έτσι οι μαθητές θα χάσουν την ελευθερία τους και οι δραστηριότητες τους θα είναι απόλυτα ελεγχόμενες για ολόκληρη τη μέρα. Επίσης, είναι σχεδόν σίγουρο ότι με την ολοήμερη λειτουργία των σχολείων, ειδικά στις μεγάλες πόλεις, θα προκύψουν στην πορεία σοβαρά προβλήματα ασφάλειας.
Το νέο σχολείο που προτείνει το ΠΙ δεν φροντίζει μεταξύ άλλων για την ολόπλευρη και ισόρροπη ανάπτυξη των μαθητών καθώς η φυσική αγωγή δεν περιλαμβάνεται μεταξύ των προτάσεων.
Παράλληλα, προτείνεται η ενοποίηση διδακτικών ωρών σε μακρύτερες διδακτικές περιόδους γεγονός που σημαίνει ότι η μαθητές θα αναγκάζονται να βρίσκονται στην τάξη χωρίς διάλλειμα τουλάχιστον για ένα δίωρο δλδη μια κατάσταση που θα κουράζει τους μαθητές, δεν θα παράγονται μαθησιακά αποτελέσματα και θα αποτρέπει την εμβάθυνση καθώς καταργούνται ή συγχωνεύονται διδακτικά αντικείμενα και φυσικά οι προτάσεις αυτές σηματοδοτούν την ουσιαστική υποβάθμιση του ρόλο του διδάσκοντος στην εκπαίδευση με πιθανότερο το σενάριο να μετεξελιχθεί σε σχολικό φύλακα.
Δυστυχώς, για ακόμη μια φόρα το υπουργείο παιδείας προτιμά να πειραματίζεται με την κατανομή του διδακτικού χρόνου και τη δομή του προγράμματος χωρίς να ενδιαφέρεται για την αναβάθμιση της υλικοτεχνικής υποδομής, χωρίς να ενδιαφέρεται για τους μαθητές, χωρίς να ενδιαφέρεται για τους εκπαιδευτικούς.