Κυριακή 8 Απριλίου 2012

Να φοβούνται τους οπαδούς... της Αναρχίας του Χριστού!

ἐγὼ τὸ Α καὶ τὸ Ω, ὁ πρῶτος καὶ ὁ ἔσχατος, ἀρχὴ καὶ τέλος. (Ἀποκ. Ἰωάνν. κεφ. κβ΄ στίχ. 13).



«Τόν μικρό τόν γνωρίζει κανείς ἀπό τήν ἄνοδό του· τόν μεγάλο ἀπό τήν πτώση του» (Παν. Κανελλόπουλου) . Ναί, ὅταν ἔπεσε ὁ Χριστόδουλος, ἦταν σάν νά ἔπεσε ἡ Βασιλική Δρῦς τῆς πατρίδας. Ὁ λαός ἔχασε τόν ἄνθρωπο πού τοῦ προσέφερε ὅραμα, δύναμη, ἀντιστασιακή διάθεση.

Του Θεοδώρου Γκούμα


Ο Χριστός επαναστάτης και αναρχικός…





Yπήρχε κάποιος κάποτε… που τέτοιες μέρες, γέμιζε τις εκκλησίες με κόσμο και ιδιαίτερα με νεολαία. Νέες και νέους που ήθελαν να τον ακούσουν να κηρύσσει τον Θείο Λόγο. Να μιλά μέσα στον Ναό τη γλώσσα τους, να τους ευλογεί και καμιά φορά… να τους λέει και ανέκδοτα.

Από αυτόν τον αρχιερέα, που τους κάλεσε… να πάνε στην εκκλησία, όπως είναι… άκουσαν και πρώτη φορά για τον Πρώτο Αναρχικό. Τον Ιησού Χριστό. Τον Θεό μας.

Στην αρχή δεν πίστευαν στα αυτιά τους. Αργότερα όμως διαβάζοντας… κατάλαβαν. Ναι όντως είχε δίκιο εκείνος ο επίσκοπος… Ο Χριστός ήταν ο Μεγάλος Αναρχικός, γιατί απλά Αυτός ήταν και είναι η Αρχή του παντός.

Από τότε πολλά άλλαξαν. Οι εκκλησίες άδειασαν, αν και ο κόσμος περιήλθε σε δυστυχία…, οι αρχιερείς μετρούσαν τα λεφτά και κανένας δεν ξαναμίλησε τόσο αποκαλυπτικά και αληθινά για την ουσία της Πίστης μας. Για την ιδέα της Αγάπης, την αξία της Μετάνοιας, την αλήθεια της βιωματικής και ενσυνείδητης θρησκευτικότητας, μέσα από την ελεημοσύνη, την ακτημοσύνη, την υπακοή, την παρθενία, την αναρχία.

Έτσι ο λαός μακριά από όλα αυτά έγινε όπως οι ηγέτες του… παραδόπιστος και υλιστής. Σε βαθμό τέτοιο που να βάζει τα υλικά αγαθά πάνω και από τη ζωή του. Να αρνείται την ζωή του όταν χάνει τα υλικά αγαθά.

Μια Αναρχία επικράτησε και η αμφισβήτηση της καταστροφικής επίγειας εξουσίας…
Όχι όμως η Θεική Αναρχία αλλά η μηδενιστική, αδιέξοδη και κοσμική αναρχία. Η λεγόμενη αναρχία του ελευθεριακού σοσιαλισμού.
Έτσι σήμερα φρονώ πως είναι ανάγκη να ξαναθυμηθούμε τον Αληθινό Θεικό Λόγο, όπως αυτός εκφράστηκε, κατά καιρούς από λειτουργούς της Πίστης, διανοούμενους αλλά και απλούς στοχαστές. Της Αναρχίας Του Χριστού, της αληθινής και μόνης Αρχής.


«Ο Χριστός ήταν επαναστάτης και αναρχικός» Αρχιεπισκόπου Αθηνών Χριστοδούλου Παρασκευαΐδου (2006).








«ἂν κήρυξα κάποια βασιλεία, αὐτὴ εἶναι ἡ τῶν οὐρανῶν…»





Για να μην παρανοήσουμε όμως την αληθινή έννοια των λέξεων : επανάσταση και αναρχία, αξίζει να διαβάσουμε το σχετικό απόσπασμα από την απολογία του Χριστού απέναντι στον Πόντιο Πιλάτο.

ὁ μέγας Πιλᾶτος τὸ φτωχὸ Ἰησοῦ· «Εἶσαι ἐπαναστάτης ποὺ ἀνακήρυξες τὸν ἑαυτό σου βασιλέα;». τοῦ λέει ὁ Χριστός· «Ἐσὺ μόνος σου τὸ λὲς αὐτὸ ἢ σοῦ τὸ εἶπαν ἄλλοι;». τοῦ ὁμολογεῖ ὁ Πιλᾶτος· «Οἱ δικοί σου σὲ παρέδωσαν σ᾿ ἐμένα μ᾿ αὐτὴ τὴν κατηγορία· γιὰ νὰ προσυπογράψω τὴ θανατική σου καταδίκη· ἐγὼ ὅμως θέλω νὰ τ᾿ ἀκούσω ἀπὸ σένα». τοῦ λέει ὁ Χριστός· «Ὄχι, δὲν εἶμαι ἐπαναστάτης οὔτε ἐπίβουλος τοῦ καθεστῶτος σου οὔτε ἀντίπαλος, οὔτε μ᾿ ἐνδιαφέρει ν᾿ ἀντικαταστήσω τὸ βασιλέα ποὺ ἔχεις προϊστάμενο. ἂν κήρυξα κάποια βασιλεία, αὐτὴ εἶναι ἡ τῶν οὐρανῶν, καὶ δὲν ἔχει καμμία σχέσι μ᾿ αὐτὸν τὸν ὑλικὸ καὶ ὁρατὸ κόσμο· ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου. ἂν ἡ βασιλεία μου ἦταν ἐπίγεια, τὸ καταλαβαίνεις κι ὁ ἴδιος, οἱ ὀπαδοί μου δὲν θὰ κάθονταν μὲ σταυρωμένα χέρια, ἀλλὰ θ᾿ ἀγωνίζονταν νὰ μὴ μὲ συλλάβουν οἱ Ἰουδαῖοι. κάτι τέτοιο ὅμως δὲν ἔγινε οὔτε θὰ γίνῃ, διότι ἡ βασιλεία μου δὲν ἔχει καμμία σχέσι μ᾿ αὐτὴ τὴ γῆ καὶ μ᾿ αὐτὴ τὴ ζωή. δὲν εἶμαι ἐπαναστάτης».

Έτσι γίνεται αντιληπτό τοις πάση πως λέγοντας τον Χριστό αναρχικό και επαναστάτη, χαρακτηρισμούς που σήμερα αποδίδουμε σε κοινωνικά αντιφρονούντες και αντι - κοσμικά αγωνιζόμενους, δεν εννοούμε τίποτα άλλο από την αλήθεια της μίας και μοναδικής αποδεκτής εξουσίας πάνω μας, αυτής του Θεού, γιατί Αυτός και μόνον Αυτός είναι η Αρχή και το Τέλος. Η διαρκής επανάσταση της ψυχής απέναντι στην ύλη. Θεωρήσεις που με ομολογία της Πίστης μας, έμπρακτα αλλά ακόμη και μαρτυρικά, οφείλουμε να κάνουμε πράξη.





« Η εξουσία είναι μεταπτωτικό φαινόμενο και ένα αναγκαίο κακό…»





Κατ΄αρχήν, όμως…πως όμως τοποθετείται απέναντι στην κοσμική εξουσία η θρησκεία μας ; Την αποδέχεται ; Την υπομένει ; Kαι από πού ξεκινά η Αναρχία, που ακουμπά το δόγμα της Πίστης μας ;

Ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος σε δημοσιοποιημένη του ομιλία, παρουσίασε την άποψη της Εκκλησίας για την αναρχία. Τόνισε ότι «ο άνθρωπος δεν δημιουργήθηκε για να είναι άρχοντας ή αρχόμενος, αλλά μετά την πτώση του και την είσοδο των παθών χρειάσθηκε κάποια εξουσία για εξισορρόπηση τής ζωής.

Τελικά η εξουσία είναι μεταπτωτικό φαινόμενο και ένα αναγκαίο κακό όπως οι αρρώστιες και ο θάνατος.

Ο Χριστιανισμός εξανθρώπισε και εκχριστιάνισε τις εξουσίες, τις υπερβαίνει με την ζωή πού διδάσκει και επαγγέλεται την πλήρη εσχατολογική τους κατάργηση».

Δηλαδή, χαρακτήρισε ο Μητροπολίτης, εκ φύσεως την κάθε εξουσία ατελή, τον Χριστιανισμό ουσιαστικό αντικαταστάτη της, σε μια τέλεια κοινωνία, όμως, εκεί που οι άνθρωποι δεν την έχουν ανάγκη, γιατί με τη Θέωση έχουν εξυψωθεί και αποδυθεί τα ανθρώπινα πάθη.

Κάτι που αναγνωρίζει, από άλλη - βέβαια - οπτική, ο αείμνηστος Βασίλης Ραφαηλίδης, στο βιβλίο του: «Η μεγάλη περιπέτεια του μαρξισμού».

«Σημειώστε πως η ορθοδοξία είναι αναρχική εκ κατασκευής. Στην καθαρή της μορφή δεν αποδέχεται κανενός είδους εξουσία, ούτε καν του μητροπολίτη, ούτε καν του πατριάρχη.

Αν δεν αποδεχόταν και την απ’ ευθείας στη συνείδηση του πιστού δρώσα θεϊκή εξουσία, θα ήταν ένας τέλειος αναρχισμός»

Για να φτάσει πολύ κοντά, αν και άθεος ο αείμνηστος Ραφαιλίδης, στην ουσία της πίστης...

Την παραδοχή της μίας και μοναδικής Αρχής.

Αυτής της Αναρχίας. Της Χριστιανικής Αναρχίας.








Η Χριστιανική Αναρχία. Πιο πάνω από την γνωστή μας… Αναρχία!





Στην Πίστη μας, αναρχοχριστιανισμός ή χριστιανικός αναρχισμός λέγονται οι διάφορες παραδόσεις που συνδυάζουν τον αναρχισμό με το χριστιανισμό.

Στο χώρο του αναρχοχριστιανισμού εμφανίζονται πολλές και διάφορες τάσεις. Γενικά, οι αναρχοχριστιανοί ή Χριστιανοί αναρχικοί πιστεύουν ότι η ελευθερία είναι δικαιολογημένη πνευματικά, μέσω της διδασκαλίας του Ιησού.

Έτσι η χριστιανική αναρχία επιβάλλεται και υπερέχει από την αναρχία του ελευθεριακού σοσιαλισμού για τους λόγους που μας εξιστορεί γλαφυρά ο Χρήστος Γιανναράς στην επιφυλλίδα της Καθημερινής της Κυριακής που δημοσιεύθηκε στις 5-10-2008.

«Στην εκκλησιαστική παράδοση των Ελλήνων οι μοναχοί ήταν πρωτοπορία στο άθλημα της ελευθερίας, ριζοσπάστες στην άρνηση συμβάσεων και προσχημάτων, προσωπείων θωράκισης του εγώ.

Φορούσαν το μαύρο ράσο, όπως οι χίπις τα κουρέλια στη δεκαετία του ’60, ανένταχτοι στις ταξικές διακρίσεις και στις υποκριτικές διαβαθμίσεις της κοινωνικής ιεραρχίας. Ρούχο του πένθους το ράσο δήλωνε την επιλογή συνειδητής αναμέτρησης με το αίνιγμα του θανάτου, την άρνηση ψευτοπαρηγόριας συμβιβασμού με οποιαδήποτε κτήση, εξουσιαστική απαίτηση, καύχηση για αρετές.

Ο μοναχισμός στην εκκλησιαστική παράδοση των Ελλήνων σάρκωνε τη βεβαιότητα ότι δεν υπάρχει παρά μία και μόνη πραγματική ελευθερία: Να ελευθερωθεί ο άνθρωπος από το εγώ του, από τις αναγκαιότητες (απρόσωπες ενστικτώδεις ορμές) της ατομικής του φύσης, την ύπουλη υποσυνείδητη ιδιοτέλεια. Και αυτή η απελευθέρωση να μην είναι αυτοσκοπός (εκζήτηση εγωτικής τελειότητας), αλλά μόνο προϋπόθεση για να αγαπήσει ο άνθρωπος άμετρα και απεριόριστα, να ερωτευθεί τον Εραστή Νυμφίο Θεό και κάθε πλάσμα του λογικό και άλογο.

Αυτοί οι πρωτοπόροι της ελευθερίας και του έρωτα έχτιζαν μοναστήρια ασύγκριτου κάλλους, πλούτου και αρχοντιάς.

Γιατί τον άνθρωπο τον κάνει άρχοντα και καλλιτέχνη μόνο η ελευθερία από το εγώ, μόνο η ερωτική αυθυπέρβαση»

Ριζικές αλλαγές στη φύση του ανθρώπου, από τις οποίες εξαρτάται η επιτυχία του αναρχισμού, όπως αναγνωρίζει και ο Νόαμ Τσόμσκυ, στο έργο του: «Περί αναρχισμού».

«Όχι μόνο εξαρτάται αλλά ο βασικός στόχος του ελευθεριακού σοσιαλισμού είναι να συμβάλλει σ' αυτό. Θα συντελέσει στην πνευματική μεταμόρφωση - εκείνη τη μεγάλη αλλαγή όπου ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον εαυτό του και συνειδητοποιεί το μέγεθος των ικανοτήτων του για δράση, λήψη αποφάσεων, δημιουργία, παραγωγή, έρευνα - τη μεταμόρφωση που τόνισαν όλοι οι κοινωνικοί στοχαστές, από τους αριστερούς μαρξιστές και τη Λούξεμπουργκ, μέχρι τους αναρχοσυνδικαλιστές.

Επομένως από τη μια μεριά απαιτεί αυτή την πνευματική μεταμόρφωση. Από την άλλη έχει σαν σκοπό τη δημιουργία θεσμών που θα συμβάλλουν στην αλλαγή της φύσης της δουλειάς, της δημιουργικής δράσης και μέσα από την αλληλοεπίδραση αυτών των θεσμών θα ακμάσουν νέες όψεις της ανθρώπινης φύσης. Και μετά η οικοδόμηση ακόμη πιο ελευθεριακών θεσμών με τη συμβολή αυτών των απελευθερωμένων πια ατόμων».

Τώρα αν αποδεχθούμε πως ο ελευθεριακός σοσιαλισμός ή δεν εφαρμόστηκε ως κοινωνικά ανεφάρμοστος ή πως όπου και όπως εφαρμόστηκε απέτυχε να αλλάξει τη ζωή του ανθρώπου δεν είναι δύσκολο να καταλήξουμε και στο γιατί.

Μακριά από τη θρησκεία μας και πέρα από την εξουσία του Θεού υπάρχει μόνον ο άνθρωπος και η εξουσία – εκμετάλλευση από αυτόν. Αληθινά ελεύθερος, γνήσια αναρχικός είσαι μόνον όταν παραδοθείς στην εξουσία του Θεού.



______________________________________________________


Γραμμένο στη μνήμη του αειμνήστου Επισκόπου Αθηνών και Προέδρου της Ι.Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου, που σαν σήμερα πριν από έξι χρόνια είχα την τιμή και την ευλογία να εκκλησιαστώ κατά την θεία Λειτουργία της Κυριακής των Βαίων που χοροστάτησε, στον Ι. Ναό Αγίας Σοφίας Νέου Ψυχικού. Αιωνία η μνήμη του.
http://antignomia.blogspot.com/2012/04/blog-post_08.html?spref=fb