Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2012

Ξεχωριστό, το πρώτο βιοκλιματικό στην Κοζάνη


Ξεχωριστό, το πρώτο βιοκλιματικό στην Κοζάνη

Πράσινο σχολείο που θα ζεσταίνεται από το δίκτυο της τηλεθέρμανσης και θα δροσίζεται από εφαρμογές της γεωθερμίας θα είναι το πρώτο βιοκλιματικό σχολείο που θα λειτουργήσει στη Ζώνη Ενεργού Πολεοδομίας της Κοζάνης.

Οι καινοτομίες πέραν των βιοκλιματικών εφαρμογών είναι αυτές που κάνουν το σχολείο αυτό ξεχωριστό, επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της Δημοτικής Επιχείρησης Ενεργού Πολεοδομίας του Δήμου Κοζάνης κ. Κ. Ισπόγλου.

Το 12θέσιο βιοκλιματικό σχολείο της ΖΕΠ Κοζάνης, προϋπολογισμού 9,1 εκατ. ευρώ, με στεγασμένη επιφάνεια 4,2 στρεμμάτων θα δεχθεί 300 μαθητές και 50 νήπια από τον πρότυπο οικισμό της ΖΕΠ και της γύρω περιοχής, θα είναι συνδεδεμένο με το υπάρχον δίκτυο οπτικών ινών και θα διαθέτει βιβλιοθήκη και αίθουσα πολλαπλών χρήσεων ανοιχτή στο κοινό της περιοχής.

Ο τρόπος και τα υλικά κατασκευής του θα εξοικονομούν ενέργεια 55% και μειωμένες λειτουργικές δαπάνες 75% έναντι αντίστοιχου συμβατικού κτιριακού συγκροτήματος. Το έργο έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα «Επιδεικτικά Βιοκλιματικά Σχολεία». Για μια περιοχή που υποφέρει από τη ρύπανση του περιβάλλοντος όπως ο νομός Κοζάνης η λειτουργία του θεωρείται «ξεχωριστή περίπτωση».

Οι εκπρόσωποι του ΟΣΚ επισημαίνουν ότι τα εγκατεστημένα σήμερα φωτοβολταϊκά συστήματα σε 20 σχολεία είναι ισχύος 945 KW με παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια 1.335.000 Kwh. Εχει υπολογιστεί ότι η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια από τα φωτοβολταϊκά 74 σχολείων θα είναι 12.000.000 Kwh και θα έχουν αποφευχθεί εκπομπές 9.600 τόνων διοξειδίου του άνθρακα και καταστροφή 27.200 δέντρων. Η οικονομική τους απόδοση θα φτάνει τα 4,9 εκατ. ευρώ. «Τα πρότυπα οικολογικά συστήματα επιπλέον συνεισφέρουν στη διαμόρφωση οικολογικής συνείδησης των μαθητών» επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΚ κ. Ηρακλής Δρούλιας. «Οι καθηγητές μπορούν να χρησιμοποιούν τα εγκατεστημένα συστήματα για εκπαιδευτικούς σκοπούς, ενώ τα παιδιά περνούν το μεγαλύτερο μέρος της μέρας τους σε οικολογικό κτίριο, αυτό τους γίνεται βίωμα και υιοθετούν οικολογικές πρακτικές και εκτός σχολείου». Ενα σχολικό κτίριο δεν είναι απλά μια στέγη για μαθητές και διδάσκοντες, αλλά όπως λέει ο Ιταλός παιδαγωγός-ψυχολόγος L. Malaguzzi το σχολικό περιβάλλον μπορεί να είναι «ο τρίτος δάσκαλος». Καλύτερα σχολεία σημαίνει και καλύτερη παιδεία. Πρόσφατη έρευνα της υπηρεσίας Περιβάλλοντος των ΗΠΑ απέδειξε ότι η ποιότητα του αέρα επηρεάζει τη μαθητική απόδοση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης» ανέφερε ο κ. Δρούλιας.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΟΣΚ Α.Ε. κατέθεσε τις προτάσεις για έργα ενεργειακής αναβάθμισης με χρηματοδότηση (44 εκατ. ευρώ) από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» για 59 σχολεία σε όλη την Ελλάδα και τα σχολεία του συγκροτήματος της Γκράβας. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν μέτρα για την καλύτερη λειτουργία του κελύφους και των ηλεκτρομηχανικών εγκαταστάσεων, τη βελτίωση του μικροκλίματος, την αναμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου και την εφαρμογή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας