Αποκάλυψη τώρα. Αν θυμάστε τη σκηνή με τις βόμβες ναπάλμ στη γνωστή ταινία, θα καταλάβετε τι σημαίνει το πολυνομοσχέδιο για την ελληνική κοινωνία.
Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο πακέτο και που αποκαλύπτονται σιγά – σιγά, είναι χειρότερα κι
από αυτά που περιμέναμε και αναμένεται να προκαλέσουν σοκ όταν θα αρχίσουν να υλοποιούνται. Το μεγάλο μερίδιο από την καταστροφή θα υποστούν οι απόμαχοι της ζωής, οι συνταξιούχοι κι όχι μόνο οι υψηλόμισθοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι, όπως έχει υπολογιστεί, κάθε συνταξιούχος θα χάσει από τα εισοδήματά του, κατά μέσο όρο 2.000 ευρώ το χρόνο! Αυτό προκύπτει από τις νέες περικοπές που έρχονται αλλά και από την κατάργηση των δώρων και δεν αφορούν τα φορολογικά τα οποία θα επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο.
Αυτό είναι ένα από τα φανερά σκληρά μέτρα. Ωστόσο, εκεί που θα προκληθεί ο εργασιακός μεσαίωνας είναι με την κατάργηση της επεκτασιμότητας των συλλογικών συμβάσεων. Πίσω από το δύσκολο αυτό τίτλο κρύβεται ό,τι χειρότερο έχει ψηφιστεί στα εργασιακά τα τελευταία 100 χρόνια. Κι αυτό γιατί ουσιαστικά οι μισθοί θα εξαρτώνται πλήρως από τις διαθέσεις του εργοδότη και δε θα αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Αν π.χ. ΣΕΒ και ΓΣΕΕ υπογράψουν μια σύμβαση, κι ένας κλάδος, όπως τα σούπερ μάρκετ, δεν εντάσσονται στη ΓΣΕΕ τότε οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ μπορούν να καθορίσουν ΟΠΟΙΟΝ ΜΙΣΘΟ θέλουν οι ίδιοι, ακόμη και κάτω από τον κατώτατο μισθό. Με ατομικές συμβάσεις, που ήδη είναι πραγματικότητα, μπορούν να δίνουν ακόμη και 300 ευρώ σε κάθε εργαζόμενο.
Σοκ επίσης και στα ειδικά μισθολόγια αφού εφαρμόζονται αναδρομικά από τον Αύγουστο και προκαλούν προσαρμογές και στους συνταξιούχους επαναπροσδιορίζοντας τις συντάξιμες αποδοχές. Οι μειώσεις είναι κλιμακωτές. Ο βασικός μισθός Ειρηνοδίκη Δ τάξης από 1.488 ευρώ μειώνεται στα 1.369 ευρώ, του Λέκτορα από τα 1.183 ευρώ στα 1.065 ευρώ, του Ειδικευόμενου ιατρού του ΕΣΥ από τα 1.027 στα 1.007 ευρώ του ακολούθου πρεσβείας από τα 1.117 στα 1.061 ευρώ του λοχαγού από τα 1.016 στα 928 ευρώ (του μόνιμου στρατιώτη είναι 280 ευρώ από 288 ευρώ). Ανάλογες είναι και οι περικοπές στα επιδόματα που λαμβάνουν.
Φωτιά είναι και τα μέτρα εισοδηματικού χαρακτήρα τα οποία περιλαμβάνουν:
- την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωση (ΕΦΚ) του υγραερίου κίνησης (LPG) από τα 100 ευρώ στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, όσο είναι δηλαδή και στο ντίζελ κίνησης. Με την εξίσωση αυτή η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης αυξάνεται κατά περίπου 0,25 ευρώ ανά λίτρο και από τα περίπου 0,90 ευρώ ανά λίτρο που πωλείται σήμερα, αυξάνεται περίπου στα 1,15 ευρώ. Να σημειωθεί ότι η αύξηση αυτή αιφνιδιάζει όσους προχώρησαν στη μετατροπή του κινητήρα του ΙΧ τους από βενζίνη σε υγραέριο καθώς θα αυξήσει σημαντικά το χρόνο απόσβεσης της σχετικής δαπάνης. Επίσης, η απόφαση αυτή αναμένεται να προκαλέσει πλήγμα και στον κλάδο των συνεργείων μετατροπής των βενζινοκίνητων ΙΧ σε υγραεριοκίνητα. Από την αύξηση αυτή τα δημόσια έσοδα εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 19 εκατ. ευρώ ετησίως.
- την αύξηση του ΕΦΚ του ντίζελ που χρησιμοποιούν οι αγρότες για τις καλλιέργειές τους από τα 21 ευρώ στα 66 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Με την αύξηση αυτή μειώνεται η επιστροφή του φόρου προς τους αγρότες. Το δημοσιονομικό όφελος από την αύξηση αυτή ανέρχεται σε 53 εκατ. ευρώ ετησίως.
- αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του φόρου κατανάλωσης στα τσιγάρα και τον καπνό (για στριφτά τσιγάρα κλπ). Ουσιαστικά αυξάνεται στη συνολική φορολογία των τσιγάρων το ποσοστό που αφορά στον πάγιο φόρος που επιβάλλεται ανά πακέτο και περιορίζεται αναλογικά. Ο πάγιος φόρος ορίζεται σε 80 ευρώ ανά χίλια τσιγάρα και ο αναλογικός σε 20% επί της λιανικής τιμής. Το ελάχιστο ποσό φόρου των δυο παραπάνω «συστατικών» δεν μπορεί να είναι χαμηλότερο από 115 ευρώ ανά χίλια τσιγάρα. Επίσης, ορίζεται πάγιος φόρος 153 ευρώ ανά κιλό στον «λεπτοκομμένο καπνό, ο οποίος προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων». Οι αλλαγές αυτές αναμένεται να αυξήσουν τη λιανική τιμή των προϊόντων καπνού καθώς το υπουργείο Οικονομικών προβλέπει ότι θα εισπράττει ετησίως αυξημένα έσοδα κατά 67 εκατ. ευρώ.
- μειώνεται από το 11% στο 6% ο συντελεστής υπολογισμού του κατ΄ αποκοπήν επιστρεφόμενου ΦΠΑ στους αγρότες. Από τη συγκεκριμένη παρέμβαση προβλέπεται αύξηση των ετήσιων εσόδων του δημοσίου κατά 180 εκατ. ευρώ.
Όσο για τα μέτρα που αφορούν ασφαλισμένους και συνταξιούχους, όποιος έχει το σθένος, ας τα διαβάσει. Ο Αρμαγγεδών είναι εδώ:
Στο ένα άρθρο των πολλών δεκάδων σελίδων, περιλαμβάνεται η αύξηση των γενικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 έτη, στα 67 από 65 καθώς και η ενδιάμεση αύξηση των ειδικών ορίων, που σε συνδυασμό με την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου Λοβέρδου – Κουτρουμάνη μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ορίων ηλικίας για ορισμένες περιπτώσεις και κατά 5 χρόνια. Οι συντάξεις μειώνονται τελικά, για όλους όσους παίρνουν πάνω από 1.000 ευρώ, από 5% έως και 15%. Καθώς μάλιστα, την τελευταία στιγμή κόπηκαν δύο επιπλέον κλίμακες, (μείωση 20% για συντάξεις από 3000,01 έως 4000,00 και 25% για ποσά από 4000,01 και άνω), στην αιτιολογική έκθεση προβλέπονται, ενώ στο σχέδιο νόμου έχουν απαλειφθεί…
Μεγάλες περικοπές, έως και 83%, προβλέπονται και για τα εφάπαξ.
Τα δώρα και τα επιδόματα καταργούνται για όλους τους συνταξιούχους, ακόμη και για αυτούς του ΟΓΑ και του ΝΑΤ.
Ειδικά για τους υπερήλικες που λαμβάνουν σύνταξη ανασφάλιστου από τον ΟΓΑ, τίθενται νέα, εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που περιορίζουν τους δικαιούχους.
Κόβονται επίσης, τα ειδικά επιδόματα ανεργίας.
Καταργείται η εργοδοτική εισφορά 1,1% υπέρ ΟΕΚ και ΟΕΕ από την 1η Νοεμβρίου.
Αυξάνονται οι εισφορές των παλαιών ασφαλισμένων καθώς και οι εισφορές για την ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ασφαλισμένων στον ΟΓΑ.
Δείτε αναλυτικά, όλες τις διατάξεις του νέου Μνημονίου.
Ιδιωτικός Τομέας
Αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
Προβλέπεται ότι για τη συνταξιοδότηση από 1.1.2013 εφαρμόζονται οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης που προβλέπονται από 1.1.2015 και εφεξής, όπως διαμορφώνονται με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3863/2010. Ταυτόχρονα προστίθενται στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης δύο επιπλέον έτη. Οι διατάξεις αφορούν όλα τα ταμεία αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, τον ΟΓΑ και το ΝΑΤ.
Για παράδειγμα ασφαλισμένη μητέρα του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ που συμπληρώνει 5.500 ημέρες ασφάλισης από την 1.1.2013 και εφεξής, προκειμένου να συνταξιοδοτηθεί εντός του έτους αυτού θα πρέπει να συμπληρώνει το 67ο έτος της ηλικίας της για πλήρη σύνταξη και το 62ο για μειωμένη σύνταξη.
Η αύξηση του ορίου ηλικίας κατά δύο έτη, αφορά και όσους πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν μετά την 1.1.2013 με προϋποθέσεις που δεν είχαν μεταβληθεί με τις διατάξεις του άρθρου 10 του ν.3863/2010, γνωστού και ως νόμου Λοβέρδου – Κουτρουμάνη. Για παράδειγμα, προκειμένου οι ασφαλισμένοι να συνταξιοδοτηθούν με τη συμπλήρωση 4.500 ημερών ή 15 ετών ασφάλισης, από 1.1.2013 και εφεξής θα απαιτείται η συμπλήρωση του 67ου έτους της ηλικίας.
Από τις παραπάνω διατάξεις, εξαιρούνται οι ασφαλισμένες που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα ως μητέρες όπως και οι χήροι πατέρες παιδιών ανίκανων για κάθε βιοποριστική εργασία και οι ασφαλισμένοι που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.4024/2011.
Οι ασφαλισμένοι που έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31.12.2012, διατηρούν το δικαίωμα να συνταξιοδοτηθούν οποτεδήποτε με τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας, χωρίς να θίγονται από τις μεταβολές που προωθούνται μέσω του πολυνομοσχεδίου.
Για παράδειγμα ασφαλισμένος του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ που συμπληρώνει 10.500 ημέρες ασφάλισης εντός του 2012, θεωρείται ότι έχει κατοχυρωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31.12.2012, και θα συνταξιοδοτηθεί και μετά την 1.1.2013 με τη συμπλήρωση 11.100 ημερών ασφάλισης και ηλικία 59 ετών. Δηλαδή στην περίπτωση αυτή δεν απαιτούνται για τη συνταξιοδότηση του ανωτέρω μετά την 1.1.2013 η συμπλήρωση 12.000 ημερών ασφάλισης.
Επιπλέον, ορίζεται ότι από 1.1.2014, για τη χορήγηση του Ε.Κ.Α.Σ. σε συνταξιούχους γήρατος και θανάτου, απαιτείται η συμπλήρωση του 64ου έτους της ηλικίας.
Μείωση συντάξεων
Επιβάλλονται από 1.1.2013, στο πλαίσιο του νέου μνημονίου, μειώσεις στις ήδη χορηγούμενες συντάξεις καθώς και σε όσες θα χορηγηθούν από την ημερομηνία αυτή από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης και το Δημόσιο.
Οι μειώσεις αφορούν όλες ανεξαίρετα τις συντάξεις (κύρια και επικουρική σύνταξη ή μέρισμα, ειδική προσαύξηση ΤΣΜΕΔΕ) από οποιαδήποτε αιτία (γήρατος – αναπηρίας – θανάτου) και από οποιαδήποτε πηγή, δηλαδή από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, το Δημόσιο καθώς και το ΜΤΠΥ και από κάθε άλλη πηγή.
Η μείωση γίνεται στο σύνολο των συντάξεων που υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ το μήνα και βαίνει αυξανόμενη ως εξής:
α. Για ποσά σύνταξης/συντάξεων από 1000,01 έως 1500,00 ευρώ η μείωση ανέρχεται σε 5%.
β. Για ποσά σύνταξης/συντάξεων από 1.500,01 έως 2000,00 ευρώ η μείωση ανέρχεται σε 10%.
γ. Για ποσά σύνταξης/συντάξεων από 2000,01 έως 3000,00 ευρώ η μείωση ανέρχεται σε 15%.
δ. Για ποσά σύνταξης/συντάξεων
Διασφαλίζεται ταυτόχρονα και στις πέντε ανωτέρω περιπτώσεις το κατά περίπτωση κατώτατο ποσό μετά τις μειώσεις, το οποίο στην περίπτωση α΄ δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 1.000,01 ευρώ, στην περίπτωση β΄ των 1.425,01 ευρώ, στην περίπτωση γ΄ των 1.800,01 ευρώ, στην περίπτωση δ΄ των 2.550,01 ευρώ και στην περίπτωση ε΄ των 3.200,01 ευρώ.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις και σε περίπτωση συρροής συντάξεων το ποσόν της μείωσης επιμερίζεται σε κάθε σύνταξη αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη το ποσό της κάθε σύνταξης όπως είχε διαμορφωθεί πριν από τη μείωση.
Το ποσοστό μείωσης θα υπολογίζεται στο ποσό της σύνταξης ή των συντάξεων που εναπομένει μετά τις τυχόν άλλες μειώσεις που έχουν επιβληθεί.
Τα ποσά των μειώσεων των συντάξεων αποτελούν έσοδα του κάθε ασφαλιστικού φορέα – τομέα από τον οποίο καταβάλλεται η σύνταξη.
Mειώσεις εφάπαξ βοηθημάτων
Μειώνονται ποσοστιαία τα εφάπαξ βοηθήματα που χορηγούν οι φορείς- τομείς πρόνοιας σύμφωνα με τα αποτελέσματα της Aναλογιστικής Mελέτης Ελέγχου Περιπτώσεων (Case study).
Αναλυτικά, στους ασφαλισμένους μέχρι 31.12.1992 που αποχώρησαν ή θα αποχωρήσουν της υπηρεσίας από 1.8.2010 και μετά, στους οποίους δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση χορήγησης του εφάπαξ βοηθήματος, το ποσό του εφάπαξ βοηθήματος μειώνεται ποσοστιαία κατά φορέα-τομέα πρόνοιας. Συγκεκριμένα: στον Τομέα Πρόνοιας Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου του ΤΑΠΙΤ κατά 2,21%, στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Εταιρειών Τσιμέντων του ΤΑΠΙΤ κατά 17,35%, στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ιπποδρομιών του ΤΑΠΙΤ κατά 18,38%, στον Τομέα Πρόνοιας Ξενοδοχοϋπαλλήλων του ΤΑΠΙΤ κατά 26,77%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων Φαρμακευτικών Εργασιών του ΤΑΠΙΤ κατά 63,91%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων Εμπορικών Καταστημάτων του ΤΑΠΙΤ κατά 41,52%, στον Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 22,67%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων ΝΠΔΔ του ΤΠΔΥ κατά 42,29%, στον Τομέα Πρόνοιας Ορθόδοξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος του ΤΠΔΥ κατά 36,94%, στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ταμείου Νομικών του ΤΠΔΥ κατά 52,21%, στον Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ κατά 6,19%, στον Τομέα Πρόνοιας Εφημ/λών & Υπαλλήλων Πρακτορείων Αθηνών του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ κατά 8,21%, στον Τομέα Πρόνοιας Εφημ/λών & Υπαλλήλων Πρακτορείων Θες/νίκης του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ κατά 28,41%, στον Κλάδο Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ του ΤΑΥΤΕΚΩ κατά 3,84%, στον Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ιονικής –Λαϊκής Τράπεζας του ΤΑΥΤΕΚΩ κατά 41,17%, στον Τομέα Πρόνοιας Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 17,42%, στον Τομέα Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών του ΕΤΑΑ κατά 32,80%, στον Τομέα Πρόνοιας Εργοληπτών Δημοσίων Έργων του ΕΤΑΑ κατά 83,00%, στον Τομέα Πρόνοιας Αστυνομικών του ΤΕΑΠΑΣΑ κατά 1,94%, στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων του ΤΕΑΠΑΣΑ κατά 45,49%, στο Λογαριασμό Πρόνοιας Υπαλλήλων ΙΚΑ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά 35,11%. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλειας και Πρόνοιας μετά από τεκμηριωμένη εισήγηση του Δ.Σ. των οριζόμενων στο προηγούμενο εδάφιο Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πλην του ΤΠΔΥ μπορεί να αυξομειώνεται το ανωτέρω οριζόμενο ποσοστό μείωσης μέχρι 35%.
Οι μειώσεις στους ασφαλισμένους του Τομέα Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων του ΤΠΔΥ και του Κλάδου Ασφάλισης Προσωπικού ΔΕΗ του ΤΑΥΤΕΚΩ διενεργούνται μετά την εφαρμογή των μειώσεων που προβλέπονται από το προηγούμενο Μνημόνιο.
Ορίζεται επίσης, ότι, στα πρόσωπα που δεν έχουν καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές για τη χορήγηση εφάπαξ παροχής ή οποιασδήποτε άλλης αποζημίωσης καταβάλλεται η αποζημίωση, λόγω αποχώρησης από την υπηρεσία για οποιοδήποτε λόγο και καθορίζεται ως ανώτατο όριο αυτής το ποσό των 15.000,00 ευρώ.
Προβλέπεται επίσης, νέα μεταρρύθμιση στα; Εφάπαξ, καθώς αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση ο καθορισμός νέου τρόπου υπολογισμού των εφάπαξ παροχών σε όλους τους φορείς – τομείς πρόνοιας, από 1.1.2014. Μέχρι 31.12.2012, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, μετά από σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, με την οποία θα καθοριστεί η νέα τεχνική βάση για τις εφάπαξ παροχές των φορέων αυτών.
Κατάργηση δώρων Χριστουγέννων – Πάσχα και επιδόματος αδείας
Επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που καταβάλλεται σε όλους τους συνταξιούχους, από το δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας ασφάλισης, καθώς και τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη ή καταστατική διάταξη για τους συνταξιούχους και βοηθηματούχους όλων των φορέων – τομέων επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθώς και του ΟΓΑ και του ΝΑΤ, καταργούνται από 1.1.2013.
Περικοπές σε συντάξεις του ΟΓΑ
Από 1.1.2013 η μηνιαία σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ θα καταβάλλεται εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι εξής προϋποθέσεις:
α. Έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.
β. Δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται οι ίδιοι σύνταξη από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού, και επίσης, σε περίπτωση εγγάμων, δεν λαμβάνει ο/η σύζυγός τους σύνταξη μεγαλύτερη από το πλήρες ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής, λόγω γήρατος.
γ. Διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα τα τελευταία 20 έτη πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση και εξακολουθούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους
δ. Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημά τους, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 4.320 ευρώ ή, στην περίπτωση εγγάμων, το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 8.640 ευρώ.
Εξαιρούνται της παροχής οι μοναχοί/ες οι οποίοι διαμένουν σε Ιερές Μονές και συντηρούνται από αυτές και όσοι εκτίουν ποινή φυλάκισης.
Προβλέπεται η έκδοση απόφασης του υπουργού Εργασίας με την οποία θα καθορίζεται αναλυτικά ο τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών κριτηρίων, ο οποίος θα γίνεται με βάση τα εισοδήματα που δηλώνονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους, που προηγείται αυτού εντός του οποίου υποβάλλεται η αίτηση συνταξιοδότησης. Στην εν λόγω απόφαση θα προβλέπεται επίσης για πρώτη φορά ο συνυπολογισμός στο ατομικό καθώς και στο οικογενειακό εισόδημα και των εισοδημάτων από κάθε άλλη πηγή, όπως είναι τα εισοδήματα από οικονομικές ενισχύσεις, ισόβια σύνταξη πολύτεκνης μητέρας, άλλες συντάξεις και επιδόματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τόκους καταθέσεων και κάθε άλλο εισόδημα που δεν έχει δηλωθεί, ακόμα και εάν απαλλάσσεται από το φόρο.
Θα λαμβάνεται υπ’ όψιν ακόμη και η κύρια ιδιοκατοικούμενη κατοικία μέχρι 80 τετραγωνικών μέτρων, αφού η αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει από αυτήν δεν υπολογίζεται στο εισόδημα.
Εκκρεμείς αιτήσεις καθώς και αιτήσεις που υποβάλλονται μέχρι 31.12.2012 κρίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος πλην του ορίου ηλικίας που ορίζεται το 65ο έτος.
Επίσης, αυξάνονται οι εισφορές του ΟΓΑ για υγειονομική περίθαλψη που δεν έχουν καταβληθεί εμπρόθεσμα για χρόνο ασφάλισης μέχρι 31.12.2012. Στην πράξη, επαναϋπολογίζονται με ποσοστό 2,50% επί του ποσού της ασφαλιστικής κατηγορίας στην οποία είχαν καταταγεί και ισχύει κατά το χρόνο καταβολής των εισφορών.
Όπου από τις κείμενες διατάξεις του ΟΓΑ αναφέρεται το 64ο έτος της ηλικίας αντικαθίσταται από το 66ο και όπου το 65ο από το 67ο.
Έμμεση αύξηση εισφορών για τους ασφαλισμένους πριν από το 1993
Αυξάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές για τους παλαιούς ασφαλισμένους, μέσα από τη θέσπιση ανώτατου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών.
Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τους ασφαλιζόμενους από 1.1.1993 μισθωτούς ισχύει από 1.1.2013 και για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση μέχρι 31.12.1992 μισθωτούς των φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Όπου από γενική ή καταστατική διάταξη προβλέπεται μεγαλύτερο ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών, αυτό διατηρείται.
Μέχρι τώρα, η εισφορά για την ασφάλιση αναπηρίας, γήρατος, θανάτου στους φορείς κύριας ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, όσον αφορά στους «παλαιούς ασφαλισμένους» διαφέρει από αυτό των νέων ασφαλισμένων και μάλιστα είναι αρκετά χαμηλότερο, με εξαίρεση ορισμένα ειδικά ταμεία που προβλέπουν μεγαλύτερο πλαφόν για τους παλαιούς ασφαλισμένους.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, κρίθηκε αναγκαία για λόγους ίσης μεταχείρισης παλαιών και νέων ασφαλισμένων η θέσπιση της προτεινόμενης διάταξης, προκειμένου να εναρμονιστούν τα ανώτατα όρια ασφαλιστέων αποδοχών μεταξύ παλαιών και νέων ασφαλισμένων.
Για το δημόσιο
Αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
Αυξάνεται από 1-1-2013 το κατά περίπτωση όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από την ημερομηνία αυτή και εφεξής, κατά 2 έτη και καταργείται η διάταξη που προβλέπει την άμεση συνταξιοδότηση του υπαλλήλου εφόσον απολυθεί από την Υπηρεσία χωρίς υπαιτιότητά του.
Μείωση συντάξεων
Η μηνιαία σύνταξη ή το άθροισμα των συντάξεων, συμπεριλαμβανομένων των επικουρικών καθώς και των μερισμάτων των Μετοχικών Ταμείων, που υπερβαίνει τα 1000 ευρώ μειώνεται ως ακολούθως:
Α) για συνολικά καταβαλλόμενο ποσό άνω των 1.000,ευρώ και έως 1.500,00 ευρώ, μειώνεται το σύνολο του ποσού κατά 5% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.000,01 ευρώ,
Β)από 1.500,01 ευρώ έως και 2.000,00 ευρώ, μειώνεται το σύνολο του ποσού κατά 10% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.425,01 ευρώ, ενώ
Γ) από 2.000,01 ευρώ και άνω, μειώνεται το σύνολο του ποσού κατά 15% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.800,01 ευρώ.
Για τον προσδιορισμό του ποσοστού μείωσης, λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης ή των συντάξεων όπως αυτό θα έχει διαμορφωθεί την 31-12-2012 μετά την τυχόν παρακράτηση της εισφοράς αλληλεγγύης συνταξιούχων και της επιπλέον εισφοράς της παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011 καθώς και των τυχόν μειώσεων που επιβλήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 1 του ν. 4024/2011 καθώς και του άρθρου 1 του ν. 4051/2012.
Κατάργηση Δώρων – Επιδομάτων
Καταργείται από 1-1-2013 για τους συνταξιούχους του Δημοσίου, γενικά, η χορήγηση δώρων εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα καθώς και του Επιδόματος Αδείας.
Θεσπίζεται από 1-1-2013 ανώτατο όριο στη σύνταξη που καταβάλλεται στις άγαμες θυγατέρες θανόντων συνταξιούχων του Δημοσίου, το οποίο ανέρχεται στα 720 ευρώ μηνιαίως. Η θέσπιση του ορίου αυτού κρίθηκε επιβεβλημένη τόσο για δημοσιονομικούς όσο και για κοινωνικοασφαλιστικούς λόγους. Ταυτόχρονα, προβλέπονται περαιτέρω περιορισμοί στο σχετικό δικαίωμα. Έτσι σε περίπτωση που η δικαιούχος έχει και άλλα εισοδήματα, αναστέλλεται η καταβολή της σύνταξης όταν το ποσό των εισοδημάτων αυτών υπερβαίνει τα 8.640 ευρώ ετησίως (αναγωγή σε ετήσια βάση του ποσού των 720ευρώ). Εάν τα εισοδήματά της είναι μικρότερα του ανωτέρω ετήσιου ποσού αλλά με συνυπολογισμό και του ποσού της κύριας σύνταξης το υπερβαίνουν, η κύρια σύνταξη των 720 ευρώ μειώνεται κατά το υπερβάλλον ποσό.
Η αναπροσαρμογή της σύνταξης των ανωτέρω προσώπων, δεν εφαρμόζεται, σε περίπτωση που αυτά είναι ανήλικα ή ανάπηρα κατά ποσοστό 67% και άνω ή σπουδάζουν.
Ορίζεται ότι το όριο ηλικίας του 60ού έτους ως προϋπόθεση για την καταβολή του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, αυξάνεται από 1-1-2014 στο 64ο έτος τηρουμένων φυσικά ταυτόχρονα των λοιπών προϋποθέσεων καταβολής αυτού.
Κατάργηση συνδικαλιστικών συντάξεων και νομοθεσίας τ. ΤΕΑΕΥΕΕΟ
Από 1.1.2013 η καταβολή των ειδικών συνδικαλιστικών συντάξεων και η εφαρμογή των καταστατικών διατάξεων του τ. ΤΕΑΕΥΕΕΟ καταργούνται.
Κατάργηση Εργοδοτικών Εισφορών 1,1%
Εξασφαλίζεται η ψήφιση, αυτή τη φορά, της διάταξης για μείωση των εργοδοτικών εισφορών που δεν πέρασε τις δύο προηγούμενες φορές. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατάργηση της εργοδοτικής εισφοράς σε συνολικό ποσοστό 1,10% υπέρ των καταργηθέντων πλέον, Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας και Εργατικής Εστίας. Η κατάργηση ισχύει από 1η Νοεμβρίου 2012.
Κατάργηση εισφοράς υπέρ ΤΕΑΠΥΚ
Άλλη μια διάταξη που δεν πέρασε την προηγούμενη εβδομάδα, περνά εκ του ασφαλούς, μέσω του ενός άρθρου του πολυνομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατάργηση της εισφοράς ασφαλισμένου υπέρ Τομέα «ΤΕΑΠΥΚ» του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του Ο.Α.Ε.Ε.
Καταργούνται τα ειδικά επιδόματα ανεργίας του ΟΑΕΔ
Α) Καταργούνται οι ειδικές επιδοτήσεις ανεργίας, οι ειδικές εισοδηματικές ενισχύσεις ανεργίας, καθώς και οι επιδοτήσεις λόγω ανεργίας απολυόμενων μισθωτών λόγω συγχώνευσης-μεταφοράς-συνένωσης επιχειρήσεων. Οι συγκεκριμένοι επιδοτούμενοι άνεργοι θα λαμβάνουν το κοινό επίδομα ανεργίας μέχρι τις 31-12-2013.
Β) Θεσπίζεται από 01-01-2014 επίδομα μακροχρονίως ανέργου, για τους ανέργους οι οποίοι έχουν εξαντλήσει το δικαίωμα τακτικής επιδότησης εφόσον το εισόδημά τους δεν ξεπερνά τις δέκα χιλιάδες ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 586,8 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο της οικογένειας. Το ύψος του μηνιαίου επιδόματος μακροχρονίως ανέργου δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 200 ευρώ και καταβάλλεται για όσο χρονικό διάστημα οι δικαιούχοι παραμένουν άνεργοι και όχι πέραν των δώδεκα μηνών. Τα όρια ηλικίας των δικαιούχων ορίζονται από 20 ετών μέχρι 66.
Νέα κριτήρια για το οικογενειακό επίδομα
Α) Καταργούνται όλα τα οικογενειακά επιδόματα και αντικαθίστανται από ένα, ενιαίο οικογενειακό επίδομα που καταβάλλεται από το πρώτο παιδί.
Το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων θα καταβάλλεται στοχευμένα στα παιδιά που αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη ανάγκη και για το λόγο αυτό θα υπολογίζεται βάσει κλιμακούμενου εισοδηματικού κριτηρίου. Ως κλίμακα ισοδυναμίας ορίζεται το σταθμισμένο άθροισμα των μελών της οικογένειας. Ο πρώτος γονέας έχει στάθμιση 1, ο δεύτερος γονέας έχει στάθμιση 1/3 και κάθε εξαρτώμενο τέκνο έχει στάθμιση 1/6. Ως ισοδύναμο εισόδημα ορίζεται το καθαρό, ετήσιο, οικογενειακό εισόδημα (φορολογητέο εισόδημα) διαιρεμένο με την κλίμακα ισοδυναμίας.
Οι οικογένειες που δικαιούνται το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων διαιρούνται αναλόγως του ισοδύναμου εισοδήματος σε τέσσερις εισοδηματικές κατηγορίες, ως εξής:
α) έως 6.000 ευρώ, λαμβάνουν το πλήρες επίδομα,
β) από 6.001 ευρώ έως 12.000 ευρώ που λαμβάνουν τα 2/3 του επιδόματος,
γ) από 12.001 ευρώ έως 18.000 ευρώ που λαμβάνουν το 1/3 του επιδόματος.
Το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων υπολογίζεται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων ως εξής: 40 ευρώ ανά μήνα για ένα εξαρτώμενο τέκνο, 80 ευρώ ανά μήνα για δύο εξαρτώμενα τέκνα, 130 ευρώ ανά μήνα για τρία εξαρτώμενα τέκνα και 180 ευρώ ανά μήνα για τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τετάρτου, καταβάλλεται, πέραν των ανωτέρω, μηνιαίο επίδομα 60 ευρώ.
Για τον υπολογισμό της εισοδηματικής κατηγορίας θα λαμβάνεται υπόψη το εκκαθαριστικό του προηγούμενου της χορήγησης έτους.
Πιλοτικό πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος
Καθορίζεται πιλοτικό πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Κατάργηση συντάξεων σε μελλοντικούς και μειώσεις σε νυν βουλευτές – αιρετούς
Καταργείται η συνταξιοδότηση από το Δημόσιο των βουλευτών και των αιρετών οργάνων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ βαθμού που θα εκλεγούν μετά την ισχύ του νόμου αυτού, και μειώνονται οι καταβαλλόμενες στα πρόσωπα αυτά συντάξεις ή χορηγίες, αυξάνονται 2 έτη τα κατά περίπτωση οριζόμενα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης και θεσπίζεται ανώτατο όριο στη σύνταξη που καταβάλλεται στις άγαμες θυγατέρες θανόντων συνταξιούχων του Δημοσίου.
Ειδικότερα:
1. Καταργείται η βουλευτική σύνταξη και η χορηγία για όσους αποκτήσουν για πρώτη φορά την ιδιότητα του Βουλευτή ή του αιρετού οργάνου των ΟΤΑ α΄ βαθμού, αντίστοιχα, από την επομένη της έναρξης ισχύος του νόμου αυτού. Ειδικά για τα πρόσωπα που λαμβάνουν ήδη σύνταξη από το Δημόσιο ή τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα και παράλληλα κατέχουν θέση του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, παίρνοντας συγχρόνως αποδοχές και σύνταξη:
i. Η καταβαλλόμενη σύνταξη περιορίζεται κατά 70% και
ii. Ο χρόνος υπηρεσίας τους στις θέσεις που κατέχουν δεν λογίζεται συντάξιμος από το Δημόσιο, εκτός εάν ζητήσουν την αναστολή καταβολής της σύνταξής τους.
Οι παραπάνω περιορισμοί επεκτείνονται και σε όσους λαμβάνουν σύνταξη αιρετού καθώς και στους συνταξιούχους του Δημοσίου που καταλαμβάνουν θέση εξωκοινοβουλευτικού Υπουργού, Αναπληρωτή Υπουργού ή Υφυπουργού.
Οι διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης δεν έχουν εφαρμογή για τα πρόσωπα που κατέχουν τη βουλευτική ιδιότητα καθώς και τα αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού που συνταξιοδοτούνται από το Δημόσιο με μια από τις ιδιότητες αυτές. Δηλαδή δεν μπορεί να υπολογισθεί χρόνος ασφάλισης σε οποιονδήποτε φορέα είτε για τη θεμελίωση είτε για την προσαύξηση βουλευτικής σύνταξης ή σύνταξης αιρετού α’ και β’ βαθμού.
Οι δήμαρχοι διατηρούν το καθεστώς υγειονομικής περίθαλψης στο οποίο υπάγονταν πριν από την εκλογή τους στις θέσεις αυτές και οι αναλογούσες κρατήσεις υπολογίζονται επί της αντιμισθίας που λαμβάνουν βαρύνοντας τους ίδιους.
Οι συντάξεις των συνταξιούχων του Δημοσίου που εκλέγονται σε θέσεις αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, με εξαίρεση τους δημάρχους και λαμβάνουν αντιμισθία, καταβάλλονται μειωμένες κατά 70%.
Πλέον, οι ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, που έχουν παράλληλα την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου θα βαρύνουν τους ίδιους και όχι τους Δήμους ή τις Περιφέρειες, όπως ίσχυε.
Οι συντάξεις των βουλευτών και των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού σε περίπτωση που λαμβάνουν και δεύτερη σύνταξη από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο, μειώνονται κατά 20%. Σε περίπτωση που τα ανωτέρω πρόσωπα λαμβάνουν και τρίτη σύνταξη συμπεριλαμβανομένης και της βουλευτικής ή της χορηγίας, το ανωτέρω ποσοστό διαμορφώνεται στο 30%.
Για τους βουλευτές και τα αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα (συμπλήρωση 4 ή 8 ετών κατά περίπτωση) από 1-1-2013 και μετά, το όριο ηλικίας συνταξιοδότησής τους αυξάνεται από το 65ο έτος στο 67ο.
Οι διατάξεις για τις βουλευτικές συντάξεις, έχουν ανάλογη εφαρμογή και για τις συντάξεις των Προέδρων και Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης καθώς και για αυτές των Προέδρων της Βουλής.