Το σύνταγμα της Ελλάδας, άρθρο 27 παρ. 2, θέτει ως προϋπόθεση για τη διέλευση ξένου στρατεύματος από εθνικό έδαφος, την ψήφιση με απόλυτη πλειοψηφία από την Βουλή.
Η επιταγή της απόλυτης πλειοψηφίας, θεσμοθετήθηκε ώστε να κατοχυρώνεται ομοψυχία ως προς την απόφαση και να μην αρκεί η βούληση του κυβερνώντος κόμματος, καθώς πράξεις όπως η διέλευση ξένου στρατεύματος από τη χώρα επηρεάζουν τις διεθνείς σχέσεις της και μάλιστα με γείτονες.
Οι συμβατικές υποχρεώσεις της Ελλάδας με τη συμμετοχή της στο ΝΑΤΟ, προβλέπουν διέλευση και στάθμευση ξένων στρατευμάτων στην επικράτεια, υπό προϋποθέσεις. Εφ’ όσον, σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ.2 του Συντάγματος απαιτείται προηγούμενη απόφαση του Κοινοβουλίου, η άδεια θα δίνεται μόνο εφ’ όσον το σχετικό αίτημα συζητηθεί και ψηφιστεί προηγουμένως , με απόλυτη πλειοψηφία από τη Βουλή.
Κατά το πρόσφατο παρελθόν οι κυβερνήσεις Κώστα Σημίτη και Γεωργίου Παπανδρέου έδωσαν άδεια, σε Νατοϊκά στρατεύματα για διέλευση και χρήση βάσεων στην επίθεση κατά της Γιουγκοσλαβίας και της Λιβύης αντίστοιχα, χωρίς την έγκριση της Βουλής. Τα αποτελέσματα αυτών των επεμβάσεων, κρινόμενα αποκλειστικά και μόνο, με την κυνική λογική των γεωστρατηγικών επιδράσεων, ήταν αρνητικά για την Ελλάδα και ωφέλησαν μόνο τα Αμερικανικά συμφέροντα. Στην περίπτωση της Γιουγκοσλαβίας είχαμε την διάλυση ενός παραδοσιακού συμμάχου και μιας φίλης χώρας, από την οποία προέκυψαν κράτη όπως τα Σκόπια που αναδείχθηκαν με τη συνδρομή των συμμάχων Αμερικάνων σε μείζον εθνικό πρόβλημα.
Στην περίπτωση της Λιβύης, η πτώση του καθεστώτος Καντάφι έφερε στην εξουσία καθεστώς το οποίο δεν αναγνωρίζει δικαιώματα της Ελλάδας και φέρνει προσκόμματα σε οριοθέτηση της Α.Ο.Ζ.
Σήμερα διαφαίνεται κλιμάκωση της έντασης στην Ανατολική Μεσόγειο. Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στο κέντρο των εντάσεων και καθώς προβάλλει επιτακτικά, για την οικονομική ανάπτυξη και τη σταθερότητα της χώρας, το θέμα της οριοθέτησης και εκμετάλλευσης της Α.Ο.Ζ. οι αποφάσεις που θα ληφθούν σε διεθνές επίπεδο, την αφορούν και δεν νοείται να λαμβάνονται ερήμην του Ελληνικού λαού. Όμοια δεν γίνεται αυτές οι αποφάσεις να ληφθούν σε μυστικές συσκέψεις κυβερνητικών παραγόντων, αλλά μετά από συζήτηση και λήψη απόφασης από τη Βουλή.
Κατά την συζήτηση στη Βουλή πρέπει να συνεκτιμηθούν παράγοντες της Συριακής κρίσης όπως :
1. Οι αντιμαχόμενες δυνάμεις στη Συρία φαίνεται να είναι : Η πλευρά Άσαντ με αλεβίτες, μαρονίτες χριστιανούς και συνδρομή από τη Χεζμπολάχ, τη Ρωσία, το Ιράν, την Κίνα. Η πλευρά της αντιπολίτευσης όπου βρίσκουμε ακραιφνείς ισλαμιστές από 20 χώρες μεταξύ των οποίων Τσετσενία, Βοσνία, Σκόπια, Κόσσοβο, Αλβανία, υποστηριζόμενοι και χρηματοδοτούμενοι από Τουρκία, Κατάρ, Σαουδική Αραβία, στην οποία περιλαμβάνονται ομάδες προσκείμενες στην Αλ Κάϊντα, και αυτή τη στιγμή το παράλογο είναι ότι συνδράμουν την πλευρά αυτή οι Η.Π.Α. και η Βρετανία με εξελιγμένα οπλικά συστήματα.
2. Στις μέχρι στιγμής γνωστές συγκρούσεις, έχουμε καταγραμμένες σφαγές χριστιανών της Συρίας από ισλαμικές ομάδες της αντιπολίτευσης με αποκορύφωση την απαγωγή των δύο χριστιανών μητροπολιτών και την σφαγή χριστιανών ιερέων από τσετσένους ισλαμιστές. Μάλιστα σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, ενώ ήταν γνωστοί οι τσετσένοι δράστες, πέρασαν από την Τουρκία για να επιστρέψουν στην πατρίδα τους ανενόχλητοι. Ούτε οι Αμερικάνοι που είχαν θύματα από ανάλογη τρομοκρατική ομάδα τσετσένων στο πρόσφατο κτύπημα κατά το μαραθώνιο της Βοστώνης αντέδρασαν.
3. Οι Αιγύπτιοι οπαδοί του Μόρσι, «Αδελφοί Μουσουλμάνοι», οι οποίοι τάσσονται υπέρ της Συριακής αντιπολίτευσης και φέρονται να καίνε και να ισοπεδώνουν δεκάδες χριστιανικές εκκλησίες. Κατά τη διακυβέρνηση της Αιγύπτου από τον έκπτωτο σήμερα Μόρσι, και κατά τις επαφές του τότε Υπ. Εξ. κ. Αβραμόπουλου για την οριοθέτηση Α.Ο.Ζ., το σχετικό αίτημα της Ελληνικής Κυβέρνησης δεν έγινε αποδεκτό. Μάλιστα η Αιγυπτιακή πλευρά ανακοίνωσε ότι διαθέτει όρια ΑΟΖ με την Τουρκία, αμφισβητώντας έτσι εμμέσως την ΑΟΖ του Καστελόριζου.
4. Η.Π.Α., Βρετανία ανακοινώνουν σχεδιασμούς χτυπημάτων με πυραύλους και διάθεση να μην εμπλακούν σε περαιτέρω επιχειρήσεις. Το Ισραήλ απαντώντας σε δηλώσεις Ιρανών αξιωματούχων, δήλωσε ότι εάν εμπλακεί θα χρησιμοποιήσει κάθε στρατιωτικό μέσο που διαθέτει. Δηλαδή από την μία πλευρά έχουμε διάθεση για εκ του ασφαλούς χτυπήματα και απεμπλοκή και από την πλευρά του Ισραήλ καύσιμο στη φωτιά ενδεχόμενου κλιμακούμενου πολέμου.
5. ΗΠΑ και Βρετανία αντιμετωπίζουν έντονες εσωτερικές αντιδράσεις και εγείρεται αίτημα συζήτησης της εμπλοκής στη Γερουσία και στη Βουλή κάθε χώρας.
6. Ρωσία και Ιράν, δήλωσαν κάθετα αντίθετες σε κάθε επέμβαση και την διάθεση τους να απαντήσουν, σε ενδεχόμενη επίθεση στη Συρία. Σημειωτέο ότι η Ρωσία έχει στρατιωτική βάση στη Συρία και Ρώσους υπηκόους συμβούλους στη Συριακή αεράμυνα. Ενδεχομένως ,λοιπόν, να έχει θύματα από τις Νατοϊκες επιθέσεις, οπότε δεν θα μείνει αμέτοχη. Με ενδεχόμενη των εμπλοκή των Ρώσων είναι σφόδρα πιθανό να οδηγηθούμε σε Γ΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Κατά τη συζήτηση στη Βουλή και εφ’ όσον αποφασιστεί η συμμετοχή της Ελλάδας, έστω παρέχοντας έδαφος και διευκολύνσεις στα Νατοϊκά στρατεύματα, πρέπει να υπολογιστούν οι συνέπειες :
Α) Η παραχώρηση βάσεων και διέλευσης στρατευμάτων από την χώρα συνιστά πράξη κήρυξης πολέμου. Έχει κανένα συμφέρον η Ελλάδα να εμπλακεί σε πόλεμο με την Συρία και ενδεχομένως την Ρωσία ;
Β) Εάν με τις επιχειρήσεις πέσει η κυβέρνηση Άσαντ και αντικατασταθεί από Ισλαμική ομάδα ποια θα είναι η τύχη των χριστιανών της Συρίας ; Ποια θα μπορεί να είναι η επαφή σε επίπεδο κρατών για τις διμερείς σχέσεις (καθορισμό ΑΟΖ μεταξύ Συρίας – Κύπρου, εμπορικές σχέσεις κ.α.)
Γ) Τα Αμερικανικά συμφέροντα, εκ πρώτης όψεως, φαίνονται να μην εξυπηρετούνται με την υποστήριξη ακραιφνών ισλαμικών ομάδων όπως οι τσετσένοι ισλαμιστές και η Αλ Κάϊντα. Φυσικά ο Αμερικανικός σχεδιασμός σε κάτι προσβλέπει.
Η Ελλάδα ποια υποστήριξη θα έχει από το ΝΑΤΟ στην αντιμετώπιση των ασύμμετρων απειλών που προέρχονται από το ισλαμικό τόξο : Αλβανία, Κόσσοβο, Σκόπια, Τουρκία ;
Δ) Πώς θα αποφευχθεί η επιδείνωση των σχέσεων με τη Ρωσία σε περίπτωση που η Ελλάδα δράσει, ενάντια στα συμφέροντά της ;
Οι πρόσφατες δηλώσεις Πούτιν για θέματα ρωσικών επενδύσεων στην Ελλάδα προετοιμάζουν το έδαφος για προς τα χείρω μεταβολή των σχέσεων, τη στιγμή που η Ελλάδα προσβλέπει σε επενδύσεις από τη Ρωσία καθώς και σε αύξηση του τουρισμού. Είναι γνωστό ότι το 50% τουλάχιστον της τουριστικής κίνησης στη Χαλκιδική και στη Νησιωτική Χώρα προήλθε από την Ρωσία.
Οι πρόσφατες δηλώσεις Πούτιν για θέματα ρωσικών επενδύσεων στην Ελλάδα προετοιμάζουν το έδαφος για προς τα χείρω μεταβολή των σχέσεων, τη στιγμή που η Ελλάδα προσβλέπει σε επενδύσεις από τη Ρωσία καθώς και σε αύξηση του τουρισμού. Είναι γνωστό ότι το 50% τουλάχιστον της τουριστικής κίνησης στη Χαλκιδική και στη Νησιωτική Χώρα προήλθε από την Ρωσία.
Ε) Πώς θα αποφευχθεί η επιδείνωση των σχέσεων με την Κίνα, τη στιγμή που αναμένουμε αύξηση των επενδύσεων κατά γεωμετρική πρόοδο.
Οι παραπάνω αναφερόμενοι προβληματισμοί καταδεικνύουν τη σοβαρότητα της εμπλοκής της χώρας μας στη Συριακή κρίση. Οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν είναι τεράστιας σημασίας και πέρα από την Συνταγματική επιταγή, δεν δύναται να ληφθούν μόνο από την συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, ερήμην όλων των κοινοβουλευτικών δυνάμεων, αλλά πρέπει να συζητηθούν διεξοδικά στην Ολομέλεια της Ελληνικής Βουλής, πριν από την οποιαδήποτε ανάμειξη στην Συριακή κρίση.